fredag 18 december 2009

FLV filmer i Composer 6

Det är visst knappt så vi märker det; men det utspelas allvarliga krig bakom Internets kulisser. Kommer till någon ihåg hur många mediaspelaren man minsann skulle ha för att titta på film på näten för en ca 5-6 år sen? Särskillt intressant är just hur avslutades. Det blev nämligen ingen Windows Media Player, ingen Real Player eller Quick Time. Nej, istället la Macromedia (eller var det redan Adobe?) in videostöd i Flash-spelaren och diskussionen var över. Kanske var det på grund av Youtubes val av teknologi. Eller helt enkelt för att Flash-spelaren redan fanns installerad på 98 % av alla persondatorer.
Hursomhelst, så är det väl bara bra att man från och med version 6 av Composer kan spela upp Flash-video i Composer, eller hur? Det är däremot lite tekniskt avancerat så jag tänkte försöka berätta hur det går till.
En viktig sak som man behöver förstå är att en Flash-video inte kan spelas upp direkt av Flash-spelaren. För att det skall fungera behövs en Flash-animation (SWF-fil) som visar både sköter uppspelningen och visar knappar och status. Har man bara har en FLV-fil som man vill spela upp kan man med fördel använda sig av Grades swf-spelare (Den får du enklast tag på genom att ringa supporten). Det även går bra att skapa sin egen men då behöver man göra några ändringar i swf-filen.

Med Grades spelare
I Composer, lägg till ett Flash-objekt i din scen. Importera den bifogade filen till den. Lägg sedan till din FLV-fil i projektets Extra Resources. Det gör du genom att klicka på Extra Resources i menyn Project, klicka på knappen Import Files i verktygsraden och bläddra till din fil.
Nästa steg är att ange filen som parameter till spelaren. Det gör du genom att, tillbaka i din scen, markera Flash-objektet och klicka i egenskapen Parameters. I dialogrutan som kommer fram anger du under Flash Movie File (flv) parameternamnet ”movie” och sökvägen till din nyimporterade resurs. Sökvägen anger du lättast genom att bläddra med knappen Resources och markera din fil.
Provkör din scen men tänk först på att extraresurser inte är tillgängliga förrän du kompilerat hela kursen. Kompilera alltså hela projektet innan du testar.

Med egen spelare (avancerat)
Nu blir det lite mer komplicerat. Först för att egna FLV-spelare kan se ut och fungera på tusen olika sätt och för att du kommer att behöva göra ändringar i Adobe Flash.
Vi kan dock förenkla genom att utgå ifrån att din spelare använder ett FLVPlayback-objekt från komponentbiblioteket.
Första ”problemet” är att oftas kopplas till en skin som tillhandahåller knappsatsen med Play, Paus mm. Att använda en skin leder till att en extra SWF-fil krävs vid uppspelning. Den kan till exempel heta SteelOverAll.swf om det är det skin du har valt. För att se till att filen följer med i Composer måste du ha 2 Flash-objekt på din scen. Den ena med spelaren och den andra med skinet. Obs! Vid import i Composer, är det ytterst viktigt att du ser till att swf-filen med skinet inte byter namn! Har du till exempel valt ”SteelOverAll.swf” ska du se till att den heter så vid importen i Composer (Se bilden).



Ändra sedan egenskapen Visible till False så att Flash-objeket med skinen inte syns på scenen.

Andra problemet med egna spelare är att de, per default, förväntar sig att FLV-filen ligger på samma plats som SWF-filen. Detta är inte möjligt i Composer eftersom du måste lägga filen i Extra Resources. Det gör du genom att klicka på Extra Resources i menyn Project, klicka på Import Files och bläddra till din fil.
Nu måste du alltså tala om för din spelare var den skall hitta filen. Det gör du genom att skicka sökvägen som en parameter till ditt Flash-objekt. I din scen, lägg till ett Flash-objekt, markera det och klicka i egenskapen Parameters. I dialogrutan som kommer fram anger du under Flash Movie File parameternamnet ”minvideofilm” och sökvägen till din nyimporterade resurs. Sökvägen anger du lättast genom att bläddra med knappen Resources och markera din fil.
Composer kommer alltså automatiskt att skicka parametern ”minvideofilm” till din SWF-animation. Det som återstår att göra är att tala om det för ditt FLVPlayback-objekt i Adobe Flash. Så här går det till; markera objektet i scenen (i Adobe Flash). Klicka i fliken Properties och ge objektet ett namn i rutan Instance name (till exempel ”minspelare”). Ta sedan fram fliken Parameters och töm egenskapen contentPath. Markera din frame i tidslinjen, klicka fram fliken Action - Frame och skriv skriptraden:
minspelare.contentPath=minvideofilm;
Detta talar alltså om att variabeln minvideofilm (som kommer från Composer) innehåller sökvägen till din film.
Exportera din SWF-fil och importera den till ditt Flash-objekt i Composer och provkör din scen. Tänk dock på att extra resurser inte är tillgängliga förrän du kompilerat hela kursen. Kompilera alltså hela projektet innan du testar.

Filmer från annan plats än i kursen
Filmen som skall spelas upp (LFV-filen) måste faktiskt inte bakas in i kursen som Extra Resource. Du skulle till exempel kunna länka direkt till en fil på webben eller intranätet. Det gör du på samma sätt som beskrivet ovan med egna eller Grades spelare men skippar delen där du importerar i Extra Resource och istället för att bläddra efter filen i Flash-objektets parametrar skriver du sökvägen till filen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar